İŞ MAKİNALARIYLA YAPILAN ÇALIŞMALARDA
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ TEDBİRLERİ
Son
yıllarda iş makinelerinin kullanımı çok fazla artmıştır. Buna paralel olarak da, iş makinelerinin
kullanımı esnasında çok sayıda kazalar meydana gelmektedir.
İş
makinelerinin kullanımında iki türlü risk vardır. İki çeşit kazaya
rastlanmaktadır.
Bunlardan
birincisi; Trafik kazası niteliğindeki kazalardır. Trafik kazaları, Ülkemizin
büyük problemlerinden biridir. İş makinelerinin çoğalması bu problemi daha da
artırmaktadır.
İş
makineleri normal şartlarda iş yapmak için kullanılmaktadır. Ancak zaman
zaman trafiğe de çıkmak durumundadır.
Bazen de trafikte çalışmak durumundadır. Ülkemizde iş makinelerinin zaman zaman
insan ve yük taşımasında da kullanıldığı görülmektedir.
İş
makineleri daha çok iş için hazırlandığı için trafik şartlarına uygun
olmayabilmektedir. Geniş olabilmekte, uzun olabilmekte, yeterli sinyal
sistemleri olmayabilmektedir. Bütün bunlar, trafiği zor duruma düşürmekte,
trafik kazalarına sebep olmaktadır.
Örneğin,
gece karanlığında, arka lambaları, kedi gözleri olmayan bir traktörün önünüze
çıkması çok büyük bir tehlikedir. Bunun gibi, yeterli ışıklandırma ve
işaretlemesi yapılmamış geniş araçlara rastlanması, trafik tecrübesi çok
olmayan, ehil olmayan sürücülerin iş makinesi ile trafiğe çıkmaları kaza
sebepleridir.
İşte bu
sebeple; İş makinelerinin hem işyeri şartlarına (iş şartlarına) uygun olması ve
hem de, trafiğe çıkacağı zaman trafik şartlarına uygun olması veya uygun hale
getirilmesi gerekmektedir.
Bunun
yanında, İş Makinesini kullanan operatörün hem çalışma şeklini bilen, makineyi
ustaca, maharetle, kullanabilen bir kişi olması, hem de bu makineyi
trafikte kullanabilecek usta bir sürücü
olması lazımdır.
Emniyetli
çalışma, aracı emniyetli sürme, trafik kazalarına ve iş kazalarına sebep
olmamak büyük oranda insan faktörü ile ilgilidir. OPERATÖR VE SÜRÜCÜ ile
ilgilidir.
Çünkü ;
· Makineyi
emniyetli sürecek ve kullanacak olan operatördür.
· Makinede
alınacak tedbirleri alacak veya aldıracak olan yine operatördür.
EN EMNİYETLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ
MEVCUT
BİLGİ VE TECRÜBESİ İLE
OPERATÖRLER
TARAFINDAN BULUNACAKTIR
Bunu
söylerken, her şey operatörün elinde,
bütün mesuliyet onda, bir kaza olursa kusur yine onda, başkalarının (İşverenin,
idarecilerin,Üniversitelerin, Devletin, Milletin, v.s.) yapacağı herhangi bir
şey yoktur şeklinde anlaşılmasın.
Bunu
böyle söylemekteki maksadımız, emniyetli çalışma hususunda, kazaların
önlenebilmesi hususunda, ÇALIŞANLARIN, OPERATÖRLERİN, SÜRÜCÜLERİN ÇOK ÖNEMLİ OLDUĞUNU BELİRTMEKTİR.
Elbette
İşverenin çok ağır yükümlülükleri vardır. Modern ve sağlıklı teknolojiyi takip
etmek, çalışanını eğitmek, Denetlemek, yanlış davranışlarını düzeltmek, teşvik
etmek, ödül vermek, ceza vermek, motive etmek, anne babanın çocuğunu koruyup kolladığı
gibi koruyup kollamak İşverenin ve işveren vekili durumundaki, işveren adına
emir komuta eden kişilerin ağır yükümlülükleridir.
İŞVEREN
VE İDARECİLER, Herhangi bir kaza, yaralanma ve ölüm durumunda, bu ağır
yükümlülükleri sebebiyle, maddi ve manevi sorumluluk altına girerler. Bu
sorumluluk çok ağır bir sorumluluktur. Çünkü insanın sağlığı, canı, herhangi
bir uzvu, parayla pulla ölçülemeyecek seviyede kıymetlidir. İnsanın
hastalanmasına, bir uzvunun yok olmasına veya ölmesine sebep olmak manevi yönden
sorumluluğu çok büyük olan olaylardır. İŞVERENLER VE İDARECİLER BU BİLİNÇLE, BU
SORUMLULUK DUYGUSU İLE ÇALIŞMALARI, TEDBİRLERİ ALMALARI, EN SAĞLIKLI
TEKNOLOJİYİ KULLANMALARI, ÇALIŞANLARINI EĞİTMELERİ, DENETLEMELERİ, MÜKAFAT VEYA
CEZA VERMELERİ, MOTİVE ETMELERİ GEREKLİDİR.
DEVLETİN
de, İşverenin bu ağır yükümlülüklerini hafifletmek için çalışması, maddi ve
manevi imkanlar hazırlaması, eğitim ve denetim hizmetlerinde yardımcı olması
gerekmektedir.
Sendikaların
bu hususta destek vermesi, Üniversitelerin katkıda bulunması, Bütün Milletin bu
konuya kafa yorması, yardımcı olası
gereklidir.
Çünkü,
kaybolan sağlık bizim sağlığımız,
kaybolan can bizim canımızdır, kopan bizim uzvumuzdur, ağlayan anamızdır
babamızdır bacımızdır kardeşimizdir arkadaşımızdır, dul kalan eşimizdir, yetim ve öksüz kalan evladımızdır,
zarar gören acı çeken Milletimizdir.
Bu
dertle dertlenmek lazım, bu işe gönül vermek lazım.
Bu
hususta eğitim çok önemlidir. Her seviyede eğitim önemlidir.
Fakat
ustaların eğitimi daha bir dikkatle yapılması gereklidir. Operatörler ve
sürücüler sık sık eğitilmelidir.
· Bilgileri
yenilenmelidir.
· Bildiklerine
inanmaları sağlanmalıdır.
· Bildikleri
ve inandıkları tedbirlere uyma hususunda alışkanlık kazanmaları sağlanmalıdır.
· Kişiye,
kendini denetleyebilme kabiliyeti kazandırılmalıdır.
· Emniyetsiz
çalışanlara, toplumun denetlemesi sağlanmalıdır. Menfi kamu baskısı bertaraf
edilmeli, müspet kamu oyu temin edilmelidir.
İş
makinası kullanan kişilerin bu konuda ehil kişiler olması gereklidir. İş,
ehline verilmelidir. Bu kişiler ehil hale getirilmelidir.
Ehil
kişinin ehil olduğunu ispat edebilmesi için ehliyetinin olması gereklidir. İş
Makinesi kullanıcılarında iki türlü ehliyet vardır. Birincisi İŞ MAKİNESİ
KULLANMA YETKİ BELGESİ (OPERATÖR BELGESİ),
ikincisi ise G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİdir.
Eğer İş
Makinesi Operatörü TRAFİĞE ÇIKMIYORSA (İş makinesini trafikte kullanmıyorsa)
sadece işyeri hudutları içinde çalışıyor ise G sınıfı Sürücü Belgesi alması
zorunluluğu yoktur. Sadece OPERATÖR BELGESİ
yeterlidir.
Eğer İş
makinesi trafikte de kullanılıyorsa G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİ alınması
zorunludur.
Operatörlük,
çalışmanın nasıl yapılması gerektiğinin bilinmesi, sürücü belgesine sahip olmak
ise, iş makinesi ile trafikte nasıl hareket edileceğinin bilinmesi demektir.
OPERATÖR
BELGESİ(İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi) YETKİLİ TEKNİK ELEMANLAR TARAFINDAN
VERİLİR.
Bu
belgeyi hangi kurum ve kuruluşların vereceği, ne tür bir eğitim sonrasında
verileceği belirlenmiştir.
Bu
eğitimlerde;
· İş
Makinesinin Teknik yapısı, özelliklerinin başlıca sistemlerin(Aracın
tanıtılması, motor, güç aktarma organları,hidrolik sistemler, pnömatik
sistemler.. V.S.) öğretilmesi,
· İş
Makinesinin her türlü ataşman ve ekipmanlarının tanıtılması ve uygun
kullanılmasının öğretilmesi
· İşyerinde,
arazide ve karayolunda emniyetli kullanılmasının öğretilmesi, aracın ayarları
ile ilgili bilgi verilmesi beceri kazandırılması
· İş
Makinesinin günlük, haftalık, aylık, 6 aylık periyodik bakımlarının öğretilmesi
· İş
Makinesinin arıza belirtilerinin öğretilmesi, sürürcü tarafından giderilecek
küçük onarımların öğretilmesi
· Makine
enerji tasarrufu ve çevre ilişkisinin anlatılması
· İş
makinesinin türüne göre gerekli görülen diğer bilgilerin öğretilmesi
hedeflenmektedir.
Bu
eğitimin, her gün altışar saat ders verilmek suretiyle 10-15 günlük bir sürede
tamamlanır.
Elbette
10-15 günde operatör yetiştirebilmek mümkün değildir. Bu işin de usta çırak
ilişkisi içinde yapılması, operatör kursu öncesinde belli bir süre operatör
yardımcılığı (Yağcılık) yaptırılması uygun olur.
Bu
eğitim sonrası, eğitilen kişiler imtihana tabi tutulur ve başarılı olanlara İş
Makinesi Kullanma Yetki Belgesi (Operatör Belgesi) verilir.
Bu
belgeyi alan kişi, işyeri hudutları içinde, trafiğe çıkmadan, iş makinesini
kullanmaya hak kazanır.
Eğer
kişi trafiğe de çıkması gerekiyorsa G SINIFI SÜRÜCÜ BELGESİ alması gerekir.
Bu
belgenin alınması için, Operatör belgesi alan şahısların;
· Motorlu
Taşıt Sürücü Kurslarında görecekleri İlk Yardım ile Trafik Mevzuatı ve
Kuralları Dersleri neticesinde yapılan
sınavlarda başarılı olarak sertifika almaları,
· Sertifikalarını
G sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilmek üzere Trafik Tescil Kuruluşlarına
müracaat etmeleri gerekir.
Elbette
ki, belgeli operatörümüz var, operatör belgesi aldık diye yan gelip yatmamalı.
Belli periyotlarda operatörlerimizin bilgilerinin yenilenmesine, tazelenmesine,
yeni gelişmelerden haberdar edilmesine yönelik faaliyetlerimiz, eğitimlerimiz
devam etmelidir.
İŞMAKİNASI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARDA
EMNİYET TEDBİRLERİ
BİR EMNİYET PROGRAMI ÇERÇEVESİNDE
ALINMALIDIR
HER OPERATÖR BİR EMNİYET PROGRAMI TAKİP
ETMELİDİR
1-İŞ ELBİSESİ VE KORUYUCU MALZEMELER:
İş
emniyeti için uygun elbise ve koruyucu ekipmanlar yerinde ve doğru olarak
kullanılmalıdır. Operatör, bu tedbirleri almayı ve koruyucu malzemeleri
kullanmayı bilmelidir. Bu tedbirleri almayı alışkanlık haline getirmelidir.
Operatör, GÜZEL ALIŞKANLIKLAR KAZANMALIdır,
kazandırılmalıdır.
Operatör
çalışmalar esnasında;
- Baret
- Emniyet Kemeri
- Emniyet gözlüğü
- Eldiven
- Reflektör yelek
- Kulaklık
- Maske
ve diğer gerekli malzemeler kullanılmalıdır.
İş
elbisesi uygun olmalı YÜZÜK SAAT gibi takılabilecek şeyler; SARKIK GÖMLEK
KOLLARI VE KRAVAT gibi şeyler
giyilmemeli , ceplere düşecek şeyler konmamalıdır.
2-OPERATÖR KULLANDIĞI MAKİNENİN
ÖZELLİKLERİNİ BİLMELİDİR:
- Makinenin operasyon
karakteristiklerini
- Makinenin bakımını
- Makinenin kapasitelerini
- Makinenin limitlerini
KONTROL CİHAZLARININ;
- Yerlerini
- Fonksiyonlarını
- Görevlerini
- Göstergeleri
- Uyarı cihazlarını
BİLMELİDİR.
Ekipmanları
tanıyarak ve bilerek kullanmalıdır.
Makine
ve ekipmanları için mesafe ve açıklık ihtiyaçları bilinmelidir.
Sıvı
seviyelerinin ne olacağı, nasıl ve nerede kontrol edileceği bilinmelidir.
3-İŞ MAKİNESİ BAKIMLI OLMALI, KONTROL
EDİLMELİ, İŞE EMNİYETLE HAZIRLANMALIDIR:
İş
Makinelerinin belli periyotlarda, günlük, haftalık aylık veya çalışma saatine
göre kontrol ve bakım programları yapılmalıdır. Bu programlarda, bu kontrol ve
bakımların, kimler tarafından, nasıl, yapılacağı belirlenmelidir. Bu
programlara uygun olarak bakım ve kontrolü yapılmalıdır.
Bu
bakımların, malzemeli bakım şeklinde yapılması, en iyi malzemelerin
kullanılması, bazı parçaların ömürleri tayin edilerek, bu malzeme tahrip
olmadan ve kazaya sebebiyet vermeden
değiştirilmesinin sağlanması gerekmektedir.
Operatörlerin,
her gün gerekli kontrolleri yapmaları, makinadaki emniyet tertibat ve
teçhizatlarını çok iyi bilmeleri, çalışmaya başlamadan önce bu tertibatların
yerinde olduğundan, uygun ve çalışır durumda olduğundan emin olmak için gerekli
kontrolleri yapmaları şarttır.
Makine
kontrol edilmeli, her parçasının emniyetli olarak yerinde olduğu ve görev yapar
durumda olduğu belirlenmeli.
- Korkuluklar ve rüzgarlıklar,
- Uyarı cihazları
- Dikiz Aynaları
- Koruma cihazları,
- Roll-over koruma
tertibatları
- Emniyet kemerleri
kontrol
edilmelidir.
Uyanık
olunmalı , tetikte olunmalıdır.
Çalışmalar
esnasında olabilecek kazalara ve olumsuzluklara karşı alınması gerekli emniyet
tedbirlerinin planlanması gereklidir. Bu tedbirler için yeterli uygun malzeme
ve imkanın olup olmadığı araştırılmalıdır.
Olumsuz
durumlar için önceden hazırlıklı olunmalıdır. En kötü ihtimal düşünülmeli, buna
göre hazırlıklı olunmalıdır.
- İlk yardım malzemesi olmalı
nasıl kullanılacağı bilinmeli
- Yangın söndürme malzemesi
olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
- Ani yardım için nerelere baş
vurulabileceği bilinmelidir.
Herkes,
ilk yardım ve kurtarma faaliyetleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
Operatör
el kitapları okunmalı, makinenin operasyon , bakım karakteristikleri,
kapasiteleri ve limitleri öğretilmelidir.
Bütün
kontrollerin yerleri, fonksiyonları,
göstergeler ve uyarı cihazları kontrol edilmeli.
Makine
ve bağlantıları için mesafe ve açıklık ihtiyacı bilinmelidir.
4-ÇALIŞMA ALANININ EMNİYETİ
SAĞLANMALIDIR:
İş
makineleri çoğu zaman değişik yerlerde, alışılmamış ortamlarda, ilk defa
çalışılan yerlerde çalışmaktadırlar. Operatör çalışma yerinin şartlarının ve
risklerini bilmemektedir. Bu sebeple operatörün çalışma yerini tanıması,
şartlarını öğrenmesi, risklerine karşı gerekli tedbirleri alabilmesi için ön
çalışma yapması gereklidir.
Eğer
Makine belli bir yola gidecek ise, belli bir yolu gittikten sonra çalışma
yerine ulaşacak ise, yol için gerekli tedbirlerin alınması gereklidir.
Yolda veya çalışma esnasında refakatçiye ihtiyaç
olup olmadığı belirlenmelidir.
İşaretçilerin
kullandığı işaretlerin manaları bilinmelidir.
Yolun
durumu, virajlar, delik çukur mania çamur buz olup olmadığı, ağır trafik
durumu, kalın toz duman sis gibi durumlar bilinmelidir.
Gerekli
işaretlerin belirlenmesi, İşaretçi (Manevracı)nın belirlenmesi gereklidir.
TEHLİKELİ
SAHALARDA özel tedbirler alınmalıdır. Bu sahaları;
- Görüşün iyi olmadığı
karanlık yerler
- Görüşün iyi olmadığı tozlu yerler
- Üstten bir malzemenin
düşebileceği yerler
- Enerji hatlarının(Havai
hatlar ) olduğu yerler
- Yeraltı enerji hatlarının
olduğu yerler
- Yeraltı gaz borularının
olduğu yerler
dir.
Buralarda
tehlikenin durumuna göre gerekli tedbirler alınmalı ve bu şekilde çalışmaya
başlanmalıdır.
5-OPERASYONA BAŞLAMADAN ÖNCE, SON
KONTROL YAPILMALI:
· Operasyona
başlamadan önce, bütün mahfazalar, emniyet kemerleri, makinaya ait ve kişisel
koruma donanımı gözden geçirilmeli, uygun ve görev yapar durumda olduğu
belirlenmelidir.
· Tamirata
ihtiyaç gerektiren makinalar tamir edilmeden ve çalışmasında sakınca olmadığına
dair yetkililerden onay almadan çalıştırılmamalıdır.
· Lastiklerin
hasarlı olmamasına ve uygun basınçta olmasına
dikkat edilmelidir.
· Yakıt
ikmali esnasında, yangına karşı gerekli tedbirler alınmalı, sigara içilmemeli,
motor kapatılmalı, statik elektriğe karşı gerekli tedbirler alınmalıdır.
· Çalışma
esnasında görüşün engellenmemesi, görüşün iyi olması için gerekli tedbirler alınmalı, camlar silinmeli,
buğulanması önlenmelidir.
· Kaymayı
önlemek için , kavrama demirlerindeki, basamaklardaki ve operatör
kabinindeki yağın, gresin, karın , buzun
ve çamurun silinmemsi gereklidir.
· Aracınıza
çıkmadan önce, aracın etrafında dolaşmalı, aracın yanında, altında veya içinde
kimsenin olmadığından emin olunmalı, civarda çalışan işçiler uyarılmalı,
makinanın çalıştırılacağı duyurulmalıdır.
· Çalışma
ortamında bulunan şahısların ortamdan uzaklaşması ve emniyetli, bir yerde
durması sağlanmalıdır.
· Araca
çıkarken, kayma ve düşmeye karşı dikkatli olunmalı, tutamaklardan tutunarak
çıkılmalı, araca çıkarken iki el de serbest
olmalı, iki elle tutunarak araca çıkılmalı, direksiyon veya levyeler
tutamak olarak kullanılmamalıdır.
· Koltuk
en iyi şekilde ayarlanmalı ve emniyet kemeri takılmalıdır.
· Operatör
platformu sağlam korkuluklarla korunmalı
· Kazı
alanına girip çıkmak için uygun yollar olmalı
· 100
metre mesafede kavlak kontrolü yapılmalı
· İnşaat
alanında tehlikeli kısımlar sınırlandırılmalı
· Araç
trafiği düzenlenmeli
-Giriş
çıkış yerleri belirlenmeli
-Sürat
tahdidi konmalı
-Meyilli
yolda sürücüsüz araç bırakılmamalı
· Servis
yolları güvenli hale getirilmeli
-Batık ve çamur yapacak malzeme ile
kaplanmamalı
-35 dereceden fazla meyilli olmamalı
-Toza sebep olmamalı, gerekiyorsa sulanmalı
· Makina
çalışma sahası yeterli genişlikte olmalı.(Ani çökme ve göçme durumunda
makinenin kaçabilmesi için yeterli genişlikte manevra sahası olmalı)
6-ARACI ÇALIŞTIRIRKEN EMNİYETTE OLMAK
GEREKLİDİR
· Emniyet
kemeri bağlanmalı,
· Kontrol
levyelerinin boşta olması sağlanmalı,
· Motor
operatör koltuğundan çalıştırılmalı,
· Çevredekiler
ikaz edilmeli, uyarılmalı,
· Motor
çalıştıktan sonra bütün göstergeler kontrol edilmeli ve uygun ve çalışır
durumda olduğu görülmeli,
· Soğuk
havalarda çalıştırma maddeleri kullanıldığında, bu maddelerle ilgili sağlık ve
emniyet tedbirlerine riayet edilmeli, (bu sıvılar parlayıcıdır, alev alabilir,
dikkat edilmelidir)
· Kapalı
yerlerde yapılan çalışmalarda egzoz dumanına karşı gerekli tedbirler alınmalı,
7- İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE MAKİNA TEST
EDİLMELİDİR:
· Servis
acil durum ve park frenleri kontrol edilmelidir
· Durup
kalkabileceğinizden emin olunmalıdır
· Vitesler
kontrol edilmelidir
· direksiyon
kontrol edilmelidir
· Kova
bıçak ve diğer ekipmanlar kontrol edilmelidir
Kontrol
işlemleri EMİN BİR SAHADA yapılmalıdır.
8-DİĞER İNSANLARA DİKKAT EDİLMELİDİR:
· Makine
ve çevresinde diğer kişiler olmamalıdır
· operatör
kabininde veya başka bir yerde insan taşınmamalıdır
· Kova
veya kepçe, asansör olarak kullanılmamalıdır
· Yük,
insan üstünden geçirilmemelidir
· Geri
manevralarında, geri manevra alarm sisteminin çalışmasından emin olunmalı, bir
işaretçi yardımcı ile manevra yapılmalıdır.
TAŞINAN
YÜKLER OPERATÖRÜN GÖRÜŞ ALANINI KAPATMAMALIDIR.
Tehlikeli
sahalarda bir görevli tehlikeyi gözlemek üzere görevlendirilmeli, gerekli
durumlarda operatörü ikaz etmelidir.
9-MAKİNA PARK EDİLECEĞİ ZAMAN DİKKAT
EDİLECEK HUSUSLAR:
· Kepçe
ve bağlantı yere indirilmeli
· Vites
boşa alınmalı
· Motor
kapatılmalı
· Anahtar
alınmalı
· Park
freni çekilmeli
· Düz
yerde park edilmeli
· Eğimli
sahada dikey açıda park edilmeli
· Eğimli
yerde park edilmesi zorunlu olduğunda tekerlekler bloke edilmeli
· Operatör
kabini bekçi kulübesi gibi kullanılmamalı
10-BAKIM ESNASINDA DİKKAT EDİLECEK
HUSUSLAR
· Makina
bakımı düz bir yerde yapılmalıdır
· Tekerlekler
bloke edilmelidir
· Kepçe,
bıçak gibi bağlantılar zemine indirilmelidir
· Basınçlı
sistemler boşta bırakılmalıdır
· Akü
boşa alınmalıdır
· Mafsallı
makinelerde direksiyon çevresi kilidi bağlanmalıdır
· Gerekli
ikaz ve uyarı levhaları takılmalıdır
· Kepçe,
bıçak, damper gibi araçlar kaldırılacak ise emniyet (demirleri )sistemleri ile
desteklenmelidir.
· Zeminin
düzgün ve kuru olasına dikkat edilmelidir.
· Araç
kriko ile kaldırıldıktan sonra mutlaka sehpalarla desteklenmelidir.
· Basınçlı
kısımlar açılırken dikkatli olunmalı, önce basıncın düşmesi sağlandıktan sonra
kapak tamamen açılmalıdır.
· Ağır
parçaların kaldırılması ve taşınmasında taşıma kaldırma kaidelerine riayet
edilmelidir.
11-YANGINA KARŞI DİKKAT EDİLECEK
HUSUSLAR
· Benzine
dikkat edilmelidir
· Benzinle
parça yıkanmamalıdır
· Yakıt
ikmali esnasında sigara içilmemeli
· Yakıt
ikmali esnasında motor kapatılmalı
· Motor
sıcak ise daha çok dikkat edilmeli
· Yakıtın,
sıcak yüzeylere dökülmesi önlenmeli
· Yakıt
ikmali esnasında statik elektriğe dikkat edilmeli
· Akünün
yanında sigara içilmemeli, açık alevle bulunmamalı
· Start
sıvıları emniyetli yerde muhafaza edilmelidir
· Hangi
söndürürcülerin hangi yangınlarda kullanılabileceği bilinmelidir
· Seyyar
yangın söndürücüler dolu bulundurulmalı, kontrolleri yapılmış olmalı,
etiketlenmiş olmalıdır
12-LASTİKLERİN TAKILMASINDA,
ŞİŞİRİLMESİNDE, TAŞINMASINDA tedbirli davranmalıdır. LASTİK KİLİT
HALKALARI fırlayarak büyük kazalara sebep olduğu sık rastlanmaktadır. Bu
sebeple, lastik şişirilirken,
· Çok
eskimiş yıpranmış lastik kullanılmamalı
· Lastikler
uygun basınçla şişirilmeli
· Lastik
şişirirken yanda durulmalı
· Lastik
yaparken ve şişirirken koruyucu kafeste olmalı.
· Lastik
yaparken uygun aletler kullanılmalı
· OPERATÖRLER ASLA
· Alkollü içecek almamalı
· Uyuşturucu ilaç kullanmamalıdır
SEYYAR
VİNÇLERDE KALDIRMA VE TAŞIMA ARAÇLARINDA
GÜVENLİK
TEDBİRLERİ
· Kaldırma
makineleri fenne uygun olmalı,
· Tambur
ve halatlar uyumlu olmalı,
· Üst ve
alt limit sviçleri bulunmalı,
· Azami
yükün 1,5 katını kaldırabilecek, askıda tutabilecek güçte olmalı,
· Bu yüke
dayanıklı frenleri olmalı,
· Her gün
operatörü tarafından kontrol edilmeli,
· Üç ayda
bir kere kontrol edilmeli,
· Kaldırma
taşıma işinde birden çok kişi çalışıyor ise,
operatör bir kişiden işaret
almalı, fakat herhangi bir kişinin dur işaretine derhal uymalı
· Yükler
dik olarak indirilip kaldırılmalı,
· Yüklerin
eğik olarak kaldırıldığı durumlarda manevralar sorumlu bir kişi nezaretinde
yapılmalı, yükün kötü durumuna karşı tedbir alınmalı,
· Yükler
çalışanların üzerinden geçirilmemeli,
· Sesli
ikaz sistemleri bulunmalı,
· Yük
asılı durumdayken, operatör makineyi terk etmemeli,
· Açık
havada çalışan vinçlerin kabinleri kapalı olmalı ve ısıtılmalı,
· Aracın
üzerinde azami çalışma kapasitesi belirtilmeli,
· Azami
yükten fazla kaldırıldığında uyaracak sesli ve ışıklı ikaz sistemi olmalı,
· Kancalarda
emniyet mandalı bulunmalı,
· Vinç
ile insan taşınmamalı
· Görüş
alanı içinde çalışılmalı
· Görüş
alanı dışında çalışılıyorsa işaretçiden istifade edilmeli
· İşaret
ve sinyallerin anlamları bilinmeli
· Vinç
bomuna, yükün veya herhangi bir şeyin çarpması önlenmeli
· Araca
hareket halinde inip binmemeli
· Araç
temiz tutulmalı, yağlı, gresli, çamurlu ve buzlu olmamalı
· Yakıt doldurulurken
ateşe dikkat edilmeli, Statik elektriğe dikkat edilmeli
· Herhangi
bir yerde tamirat yapılacağı zaman basınç düşürülmeli
· Hidrolik
basınç başlıklarını, tapalarını, radyatör kapaklarını açarken dikkatli olunmalı
· Akünün
su seviyesi kontrol edilirken fener kullanılmalı, sigara ve açık ateşten
sakınılmalı
· Elektrik
hatları yanında yapılan çalışmalarda;
-Enerji kesilmeli ve hat
topraklanmalı
-İşaretçi görevlendirilmeli
-Saha içinde gereksiz kişiler
bulundurulmamalı
-Hiç kimsenin makineye
yaklaşmasına izin verilmemeli
-Kuru kenevir veya kuru plastik
halat kullanılmalı
· Eğer
Makina elektriğe temas ederse;
-Sakin olmalı
-Herkes makineden
uzaklaştırılmalı
-Makine ters yönde hareket
ettirilerek temas kesilmeli
-Makine çalışmıyorsa operatör,
kendini araçtan en uzak
yere atarak, araçtan ayrılmalı
· Vinç
bom emniyeti:
-Yük bağlantıları sağlam olmalı
-Sapanlar ve kancalar uygun
olmalı
-Ani kalkış ve duruşlardan
sakınılmalı
-Vincin düz zeminde durması temin
edilmeli
-Yükün kontrolsüz salınımına
karşı tedbir alınmalı
-Yükün veya başka bir şeyin boma
çarpamamasına dikkat
edilmeli
· Yük
halatı ve bom yüksekliği mümkün mertebe kısa tutulmalı
· Frenler
kontrol edilmeli
· Araç
plafformunun sağlam şekilde zemine oturması sağlanmalı
· Yükleme
işlemi kamyonun önünden yapılmamalı
· Yüklü
vaziyette araç hareket etmemeli
Eğer aracın hareket etmesi
gerekiyorsa:
-Yük yere yakın olmalı
-zemin düz ve sağlam olmalı
-yükün yan sallanmaları önlenmeli
-Bütün personel makineden
uzaklaştırılmalı
· İki
veya daha fazla vinç ile bir yük kaldırılmamalı
Eğer kaldırılması zorunlu olursa:
-Bu işlem tecrübeli bir teknik
eleman nezaretinde
yapılmalı
-Vinçler aynı bom yüksekliği,
aynı halat boyu ve aynı
kapasitede olmalı
-Tek bir işaretçiden işaret
almalı
-Yüklü olarak hareket
ettirilmemeli
· Tamburda
en az iki sarım halat kalmalı. Sarımlar biterse, yük şiddetli sallanır ve
halatı koparır.
FORKLİFTLERDE EMNİYET
1. Forkliftlerin, çalışma
ortamının havasını bozmaması
için tedbirler alınmalı,
2. Forklift kullananların
operatör belgesi olmalı,
3. İşyerinde trafik düzenlemesi
yapılmalı,
4. Forklifte yüklenen yük,
operatörün görüşünü
engellememeli,
5. Forkliftin ön ve arka ışıkları
olmalı,
6. Güçlü frenleri ve dikiz
aynaları olmalı,
7. Klaksonu olmalı,
8. Operatörden başkası binmemeli,
9. Taşıyabileceği azami yük
belirtilmeli,
Azami yükten fazla yüklenmemeli,
NEDEN
EMNİYET
SİZİN İÇİN ÖNEMLİDİR?
ÇÜNKÜ;
· KAZALAR CAN YAKAR
· KAZALAR MADDİ KAYIPLARA SEBEP OLUR
· KAZALAR MANEVİ KAYIPLARA SEBEP OLUR
· KAZALAR TEDBİR ALINIRSA ÖNLENEBİLİR
EMNİYET
BÜYÜK ORANDA OPERATÖRE BAĞLIDIR.
OPERATÖRÜN,
EN KÖTÜ DURUMLARDA DAHİ, SAĞLIĞINI KORUMAK VE GÜVENLİĞİ SAĞLAMAK İÇİN YAPABİLECEĞİ BİRÇOK ŞEY VARDIR.
İŞ
GÜVENLİĞİ İÇİN;
·
İş Güvenliği bilinci olan tecrübeli
operatör önemlidir.
·
Emniyet cihazları sadece operatöre
yardımcı olur.
OPERATÖR
- FİZİKİ OLARAK
- ZİHHİ OLARAK
- DUYGUSAL OLARAK
- SOSYAL OLARAK
- YETERLİ VE UYGUN OLMALIDIR.
SONUÇ OLARAK
- KAİDELERE
UYUN
- EMNİYETİ
DAHA ÇOK ARTIRMA İMKANLARINI ARAŞTIRIN
İş
Makinelerinde meydana gelen kaza türleri:
· Tipik
trafik kazası niteliğinde olan kazalar
· Yapılan
iş esnasında meydana gelen kazalar
· Tamir
bakım çalışmaları esnasında meydana gelen kazalar
Kazaların
sebepleri:
· Operatörün
(Sürücünün) ehil olmaması
· Makinenin
bakımlı olmaması
· Makinenin
emniyet sistemlerinin olmaması
· Trafikte
gerekli tedbirlerin alınmamış olması
· İşyeri
ortamında gerekli tedbirlerin alınmamış olması
EN EMNİYETLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ
MEVCUT
BİLGİ VE TECRÜBESİ İLE
OPERATÖRLER TARAFINDAN BULUNACAKTIR
OPRATÖR
EĞİTİMİNE ÖNEM VERİLMELİDİR:
· Operatörlerin
bilgileri sık sık yenilenmelidir
· Emniyet
tedbirlerine inanmaları sağlanmalıdır
· Tedbirlere
uyma alışkanlığı kazandırılmalıdır
· Kişiye
kendini kontrol edebilme kabiliyeti kazandırılmalıdır
· Toplumun
insanları denetlemesinin sağlanması, yönlendirmenin müspet yönde olmasının
temini, kişiyi yanlışlardan vazgeçirip doğrulara yöneltmesini sağlanmalıdır.
OPERATÖR
BELGESİ(İş Makinesi Kullanma Yetki Belgesi) belli bir eğitimden sonra YETKİLİ
TEKNİK ELEMANLAR TARAFINDAN VERİLİR.
Bu
eğitimlerde;
· İş
Makinesinin Teknik yapısı, özelliklerinin başlıca sistemlerin(Aracın
tanıtılması, motor, güç aktarma organları,hidrolik sistemler, pnömatik
sistemler .. V.S.) öğretilmesi,
· İş
Makinesinin her türlü ataşman ve ekipmanlarının tanıtılması ve uygun kullanılmasının
öğretilmesi
· İşyerinde,
arazide ve karayolunda emniyetli kullanılmasının öğretilmesi, aracın ayarları
ile ilgili bilgi verilmesi beceri kazandırılması
· İş
Makinesinin günlük, haftalık, aylık, 6 aylık periyodik bakımlarının öğretilmesi
· İş
Makinesinin arıza belirtilerinin öğretilmesi, sürürcü tarafından giderilecek
küçük onarımların öğretilmesi
· Makine
enerji tasarrufu ve çevre ilişkisinin anlatılması
· İş
makinesinin türüne göre gerekli görülen diğer bilgilerin öğretilmesi
hedeflenmektedir.
Bu eğitim
sonrası, eğitilen kişiler imtihana tabi tutulur ve başarılı olanlara İş
Makinesi Kullanma Yetki Belgesi (Operatör Belgesi) verilir.
Operatör
belgesi alan kişiler, iş makinesini, işyeri hudutları içinde (Trafiğe çıkmadan)
kullanabilirler.
Eğer
trafiğe çıkılması gerekiyor ise, G sınıfı sürücü belgesine ihtiyaç vardır.
G
sınıfı sürücü belgesi alabilmek için;
· Motorlu
Taşıt Sürücü Kurslarında görecekleri İlk Yardım ile Trafik Mevzuatı ve
Kuralları Dersleri neticesinde yapılan
sınavlarda başarılı olarak sertifika almaları,
· Sertifikalarını
G sınıfı sürücü belgesi ile değiştirilmek üzere Trafik Tescil Kuruluşlarına
müracaat etmeleri gerekir.
G
sınıfı sürücü belgesi alan kişi, iş makinesi ile trafiğe çıkmaya ve işyerinde
çalışmaya hak kazanır.
Fakat
bu eğitimlerle yetinmemeli;
Her gün
yeni bir şeyler öğrenmeye gayret etmeli,
Beşikten
mezara kadar eğitime devam edilmelidir.
İŞMAKİNASI İLE YAPILAN ÇALIŞMALARDA
EMNİYET TEDBİRLERİ
BİR EMNİYET PROGRAMI ÇERÇEVESİNDE
ALINMALIDIR
HER OPERATÖR BİR EMNİYET PROGRAMI TAKİP
ETMELİDİR
1-İŞ ELBİSESİ VE KORUYUCU MALZEMELER:
- İş elbisesi uygun olmalıdır
- Yırtık sarkık kısımlar
olmamalıdır
- Yüzük, saat, bilezik gibi
takılar takılmamalıdır
- Ceplere düşecek şeyler
konmamalıdır
Operatör
çalışmalar esnasında;
- Baret
- Emniyet Kemeri
- Emniyet gözlüğü
- Eldiven
- Reflektör yelek
- Kulaklık
- Maske
- Gözlük
ve diğer gerekli malzemeler kullanılmalıdır.
2-OPERATÖR KULLANDIĞI MAKİNENİN
ÖZELLİKLERİNİ BİLMELİDİR:
- Makinenin operasyon
karakteristiklerini
- Makinenin bakımını
- Makinenin kapasitelerini
- Makinenin limitlerini
KONTROL
CİHAZLARINI BİLMELİDİR
· Yerlerini
· Fonksiyonlarını
· Görevlerini
· Göstergeleri
· Uyarı
cihazlarını
3-İŞ MAKİNESİ BAKIMLI OLMALI, KONTROL
EDİLMELİ, İŞE EMNİYETLE HAZIRLANMALIDIR:
Makine
kontrol edilmeli, her parçasının emniyetli olarak yerinde olduğu ve görev yapar
durumda olduğu belirlenmeli.
- Korkuluklar ve rüzgarlıklar,
- Uyarı cihazları
- Dikiz Aynaları
- Koruma cihazları,
- Emniyet kemerleri
kontrol
edilmelidir.
UYANIK OLUNMALI
, TETKTE OLUNMALIDIR.
Olumsuz
durumlar için önceden hazırlıklı olunmalıdır. En kötü ihtimal düşünülmeli, buna
göre hazırlıklı olunmalıdır.
- İlk yardım malzemesi olmalı
nasıl kullanılacağı bilinmeli
- Yangın söndürme malzemesi
olmalı nasıl kullanılacağı bilinmeli
- Ani yardım için nerelere baş
vurulabileceği bilinmelidir.
Herkes,
ilk yardım ve kurtarma faaliyetleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
4-ÇALIŞMA ALANININ EMNİYETİ
SAĞLANMALIDIR:
Yolda veya çalışma esnasında refakatçiye ihtiyaç
olup olmadığı belirlenmelidir.
İşaretçilerin
kullandığı işaretlerin manaları bilinmelidir.
Yolun
durumu, virajlar, delik çukur mania çamur buz olup olmadığı, ağır trafik
durumu, kalın toz duman sis gibi durumlar bilinmelidir.
Gerekli
işaretlerin belirlenmesi, İşaretçi (Manevracı)nın belirlenmesi gereklidir.
TEHLİKELİ
SAHALARDA özel tedbirler alınmalıdır.
Bu
sahalar;
- Görüşün iyi olmadığı
karanlık yerler
- Görüşün iyi olmadığı tozlu yerler
- Üstten bir malzemenin
düşebileceği yerler
- Enerji hatlarının(Havai
hatlar ) olduğu yerler
- Yeraltı enerji hatlarının
olduğu yerler
- Yeraltı gaz borularının
olduğu yerler
dir.
5-OPERASYONA BAŞLAMADAN ÖNCE, SON
KONTROL YAPILMALI:
· Operasyona
başlamadan önce, bütün mahfazalar, emniyet kemerleri, makinaya ait ve kişisel
koruma donanımı gözden geçirilmeli, uygun ve görev yapar durumda olduğu
belirlenmelidir.
· Tamirata
ihtiyaç gerektiren makinalar tamir edilmeden ve çalışmasında sakınca olmadığına
dair yetkililerden onay almadan çalıştırılmamalıdır.
· Lastiklerin
hasarlı olmamasına ve uygun basınçta olmasına
dikkat edilmelidir.
· Yakıt
ikmali esnasında, yangına karşı gerekli tedbirler alınmalı, sigara içilmemeli,
motor kapatılmalı, statik elektriğe karşı gerekli tedbirler alınmalıdır.
· Çalışma
esnasında görüşün engellenmemesi, görüşün iyi olması için gerekli tedbirler alınmalı, camlar silinmeli,
buğulanması önlenmelidir.
· Kaymayı
önlemek için , kavrama demirlerindeki, basamaklardaki ve operatör
kabinindeki yağın, gresin, karın , buzun
ve çamurun silinmemsi gereklidir.
· Aracınıza
çıkmadan önce, aracın etrafında dolaşmalı, aracın yanında, altında veya içinde
kimsenin olmadığından emin olunmalı, civarda çalışan işçiler uyarılmalı,
makinanın çalıştırılacağı duyurulmalıdır.
· Çalışma
ortamında bulunan şahısların ortamdan uzaklaşması ve emniyetli, bir yerde
durması sağlanmalıdır.
· Araca
çıkarken, kayma ve düşmeye karşı dikkatli olunmalı, tutamaklardan tutunarak
çıkılmalı, araca çıkarken iki el de serbest
olmalı, iki elle tutunarak araca çıkılmalı, direksiyon veya levyeler
tutamak olarak kullanılmamalıdır.
· Koltuk
en iyi şekilde ayarlanmalı ve emniyet kemeri takılmalıdır.
· Operatör
platformu ve kabini sağlam korkuluklarla korunmalı
· Kazı
alanına girip çıkmak için uygun yollar olmalı
· 100
metre mesafede kavlak kontrolü yapılmalı
· İnşaat
alanında tehlikeli kısımlar sınırlandırılmalı
· Araç
trafiği düzenlenmeli
-Giriş
çıkış yerleri belirlenmeli
-Sürat
tahdidi konmalı
-Meyilli
yolda sürücüsüz araç bırakılmamalı
· Servis
yolları güvenli hale getirilmeli
-Batık ve çamur yapacak malzeme ile
kaplanmamalı
-35 dereceden fazla meyilli olmamalı
-Toza sebep olmamalı, gerekiyorsa sulanmalı
· Makina
çalışma sahası yeterli genişlikte olmalı.(Ani çökme ve göçme durumunda
makinenin kaçabilmesi için yeterli genişlikte manevra sahası olmalı)
6-ARACI ÇALIŞTIRIRKEN EMNİYETTE OLMAK
GEREKLİDİR
· Emniyet
kemeri bağlanmalı,
· Kontrol
levyelerinin boşta olması sağlanmalı,
· Motor
operatör koltuğundan çalıştırılmalı,
· Çevredekiler
ikaz edilmeli, uyarılmalı,
· Motor
çalıştıktan sonra bütün göstergeler kontrol edilmeli ve uygun ve çalışır durumda
olduğu görülmeli,
· Soğuk
havalarda çalıştırma maddeleri kullanıldığında, bu maddelerle ilgili sağlık ve
emniyet tedbirlerine riayet edilmeli, (bu sıvılar parlayıcıdır, alev alabilir,
dikkat edilmelidir)
· Kapalı
yerlerde yapılan çalışmalarda egzoz dumanına karşı gerekli tedbirler alınmalı,
7-İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE MAKİNA TEST
EDİLMELİDİR:
· Servis
acil durum ve park frenleri kontrol edilmelidir
· Durup
kalkabileceğinizden emin olunmalıdır
· Vitesler
kontrol edilmelidir
· direksiyon
kontrol edilmelidir
· Kova
bıçak ve diğer ekipmanlar kontrol edilmelidir
Kontrol
işlemleri EMİN BİR SAHADA yapılmalıdır.
8-DİĞER İNSANLARA DİKKAT EDİLMELİDİR:
· Makine
ve çevresinde diğer kişiler olmamalıdır
· operatör
kabininde veya başka bir yerde insan taşınmamalıdır
· Kova
veya kepçe, asansör olarak kullanılmamalıdır
· Yük,
insan üstünden geçirilmemelidir
· Geri
manevralarında, geri manevra alarm sisteminin çalışmasından emin olunmalı, bir
işaretçi yardımcı ile manevra yapılmalıdır.
· TAŞINAN
YÜKLER OPERATÖRÜN GÖRÜŞ ALANINI
KAPATMAMALIDIR.
· Tehlikeli
sahalarda bir görevli tehlikeyi gözlemek üzere görevlendirilmeli, gerekli
durumlarda operatörü ikaz etmelidir.
9-MAKİNA PARK EDİLECEĞİ ZAMAN DİKKAT
EDİLECEK HUSUSLAR:
· Kepçe
ve bağlantı yere indirilmeli
· Vites
boşa alınmalı
· Motor
kapatılmalı
· Anahtar
alınmalı
· Park
freni çekilmeli
· Düz
yerde park edilmeli
· Eğimli
sahada dikey açıda park edilmeli
· Eğimli
yerde park edilmesi zorunlu olduğunda tekerlekler bloke edilmeli
· Operatör
kabini bekçi kulübesi gibi kullanılmamalı
10-BAKIM ESNASINDA DİKKAT EDİLECEK
HUSUSLAR
· Makina
bakımı düz bir yerde yapılmalıdır
· Tekerlekler
bloke edilmelidir
· Kepçe,
bıçak gibi bağlantılar zemine indirilmelidir
· Basınçlı
sistemler boşta bırakılmalıdır
· Akü
boşa alınmalıdır
· Mafsallı
makinelerde direksiyon çevresi kilidi bağlanmalıdır
· Gerekli
ikaz ve uyarı levhaları takılmalıdır
· Kepçe,
bıçak, damper gibi araçlar kaldırılacak ise emniyet (demirleri )sistemleri ile
desteklenmelidir.
· Zeminin
düzgün ve kuru olasına dikkat edilmelidir.
· Araç
kriko ile kaldırıldıktan sonra mutlaka sehpalarla desteklenmelidir.
· Basınçlı
kısımlar açılırken dikkatli olunmalı, önce basıncın düşmesi sağlandıktan sonra
kapak tamamen açılmalıdır.
· Ağır
parçaların kaldırılması ve taşınmasında taşıma kaldırma kaidelerine riayet
edilmelidir.
11-YANGINA KARŞI DİKKAT EDİLECEK
HUSUSLAR
· Benzine
dikkat edilmelidir
· Benzinle
parça yıkanmamalıdır
· Yakıt
ikmali esnasında sigara içilmemeli
· Yakıt
ikmali esnasında motor kapatılmalı
· Motor
sıcak ise daha çok dikkat edilmeli
· Yakıtın,
sıcak yüzeylere dökülmesi önlenmeli
· Yakıt
ikmali esnasında statik elektriğe dikkat edilmeli
· Akünün
yanında sigara içilmemeli, açık alevle bulunmamalı
· Start
sıvıları emniyetli yerde muhafaza edilmelidir
· Hangi
söndürürcülerin hangi yangınlarda kullanılabileceği bilinmelidir
· Seyyar
yangın söndürücüler dolu bulundurulmalı, kontrolleri yapılmış olmalı,
etiketlenmiş olmalıdır
12-LASTİKLERİN TAKILMASINDA,
ŞİŞİRİLMESİNDE, TAŞINMASINDA tedbirli davranmalıdır. LASTİK KİLİT
HALKALARI fırlayarak büyük
kazalara sebep olduğu sık rastlanmaktadır. Bu sebeple, lastik yapılırken,
· Çok
eskimiş yıpranmış lastik kullanılmamalı
· Lastikler
uygun basınçla şişirilmeli
· Lastik
şişirirken yanda durulmalı
· Lastik
yaparken ve şişirirken koruyucu kafeste olmalı.
· Lastik
yaparken uygun aletler kullanılmalı
· OPERATÖRLER ASLA
· Alkollü içecek almamalı
· Uyuşturucu ilaç kullanmamalıdır
SEYYAR VİNÇLERDE
KALDIRMA VE TAŞIMA ARAÇLARINDA
GÜVENLİK TEDBİRLERİ
· Kaldırma
makineleri fenne uygun olmalı,
· Tambur
ve halatlar uyumlu olmalı,
· Üst ve
alt limit sviçleri bulunmalı,
· Azami
yükün 1,5 katını kaldırabilecek, askıda tutabilecek güçte olmalı,
· Bu yüke
dayanıklı frenleri olmalı,
· Her gün
operatörü tarafından kontrol edilmeli,
· Üç ayda
bir kere kontrol edilmeli,
· Kaldırma
taşıma işinde birden çok kişi çalışıyor ise, operatör bir kişiden işaret almalı, fakat
herhangi bir kişinin dur işaretine derhal uymalı
· Yükler
dik olarak indirilip kaldırılmalı,
· Yüklerin
eğik olarak kaldırıldığı durumlarda manevralar sorumlu bir kişi nezaretinde
yapılmalı, yükün kötü durumuna karşı tedbir alınmalı,
· Yükler
çalışanların üzerinden geçirilmemeli,
· Sesli
ikaz sistemleri bulunmalı,
· Yük
asılı durumdayken, operatör makineyi terk etmemeli,
· Açık
havada çalışan vinçlerin kabinleri kapalı olmalı ve ısıtılmalı,
· Aracın
üzerinde azami çalışma kapasitesi belirtilmeli,
· Azami
yükten fazla kaldırıldığında uyaracak sesli ve ışıklı ikaz sistemi olmalı,
· Kancalarda
emniyet mandalı bulunmalı,
· Vinç
ile insan taşınmamalı
· Görüş
alanı içinde çalışılmalı
· Görüş
alanı dışında çalışılıyorsa işaretçiden istifade edilmeli
· İşaret
ve sinyallerin anlamları bilinmeli
· Vinç
bomuna, yükün veya herhangi bir şeyin çarpması önlenmeli
· Araca
hareket halinde inip binmemeli
· Araç
temiz tutulmalı, yağlı, gresli, çamurlu ve buzlu olmamalı
· Yakıt
doldurulurken ateşe dikkat edilmeli, Statik elektriğe dikkat edilmeli
· Herhangi
bir yerde tamirat yapılacağı zaman basınç düşürülmeli
· Hidrolik
basınç başlıklarını, tapalarını, radyatör kapaklarını açarken dikkatli olunmalı
· Akünün
su seviyesi kontrol edilirken fener kullanılmalı, sigara ve açık ateşten
sakınılmalı
· Elektrik
hatları yanında yapılan çalışmalarda;
-Enerji kesilmeli ve hat
topraklanmalı
-İşaretçi görevlendirilmeli
-Saha içinde gereksiz kişiler
bulundurulmamalı
-Hiç kimsenin makineye
yaklaşmasına izin verilmemeli
-Kuru kenevir veya kuru plastik
halat kullanılmalı
· Eğer
Makina elektriğe temas ederse;
-Sakin olmalı
-Herkes makineden
uzaklaştırılmalı
-Makine ters yönde hareket
ettirilerek temas kesilmeli
-Makine çalışmıyorsa operatör,
kendini araçtan en uzak
yere atarak, araçtan ayrılmalı
· Vinç
bom emniyeti:
-Yük bağlantıları sağlam olmalı
-Sapanlar ve kancalar uygun
olmalı
-Ani kalkış ve duruşlardan
sakınılmalı
-Vincin düz zeminde durması temin
edilmeli
-Yükün kontrolsüz salınımına
karşı tedbir alınmalı
-Yükün veya başka bir şeyin boma
çarpamamasına dikkat
edilmeli
· Yük
halatı ve bom yüksekliği mümkün mertebe kısa tutulmalı
· Frenler
kontrol edilmeli
· Araç
plafformunun sağlam şekilde zemine oturması sağlanmalı
· Yükleme
işlemi kamyonun önünden yapılmamalı
· Yüklü
vaziyette araç hareket etmemeli
Eğer aracın hareket etmesi
gerekiyorsa:
-Yük yere yakın olmalı
-zemin düz ve sağlam olmalı
-yükün yan sallanmaları önlenmeli
-Bütün personel makineden
uzaklaştırılmalı
· İki
veya daha fazla vinç ile bir yük kaldırılmamalı
Eğer kaldırılması zorunlu olursa:
-Bu işlem tecrübeli bir teknik
eleman nezaretinde
yapılmalı
-Vinçler aynı bom yüksekliği,
aynı halat boyu ve aynı
kapasitede olmalı
-Tek bir işaretçiden işaret
almalı
-Yüklü olarak hareket
ettirilmemeli
· Tamburda
en az iki sarım halat kalmalı. Sarımlar biterse, yük şiddetli sallanır ve halatı
koparır.
FORKLİFTLERDE EMNİYET
· Çalışma
ortamının havasını bozmaması için
tedbirler alınmalı,
· Forklift
kullananların operatör belgesi olmalı,
· İşyerinde
trafik düzenlemesi yapılmalı,
· Taşınan
Yük, operatörün görüşünü engellememeli,
· Forkliftin
ön ve arka ışıkları olmalı,
· Güçlü
frenleri ve dikiz aynaları olmalı,
· Klaksonu
olmalı,
· Operatörden
başkası binmemeli,
· Taşıyabileceği
azami yük belirtilmeli,
· Azami
yükten fazla yüklenmemeli,
· Periyodik
kontrol ve bakımları yapılmalı
NEDEN
EMNİYET
SİZİN
İÇİN ÖNEMLİDİR?
ÇÜNKÜ;
· KAZALAR CAN YAKAR
· KAZALAR MADDİ KAYIPLARA SEBEP OLUR
· KAZALAR MANEVİ KAYIPLARA SEBEP OLUR
· KAZALAR TEDBİR ALINIRSA ÖNLENEBİLİR
EMNİYET
BÜYÜK ORANDA OPERATÖRE BAĞLIDIR.
OPERATÖRÜN,
EN KÖTÜ DURUMLARDA DAHİ, SAĞLIĞINI KORUMAK VE GÜVENLİĞİ SAĞLAMAK İÇİN YAPABİLECEĞİ BİRÇOK ŞEY VARDIR.
İŞ
GÜVENLİĞİ İÇİN;
· İş
Güvenliği bilinci olan tecrübeli operatör önemlidir.
· Emniyet
cihazları sadece operatöre yardımcı olur.
OPERATÖR
· FİZİKİ
OLARAK
· ZİHHİ
OLARAK
· DUYGUSAL
OLARAK
· SOSYAL
OLARAK
YETERLİ VE
UYGUN OLMALIDIR.
SONUÇ OLARAK
· KAİDELERE UYUN
· EMNİYETİ DAHA ÇOK ARTIRMA İMKANLARINI
ARAŞTIRIN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder