KOMPRESÖRLER
Endüstrinin
hemen her dalında kullanılan makinaların başında kompresörler gelir.
Kompresörler gerek teknik özellikleri gerek kullanım yoğunluğu açısından İSG
yönünden yüksek riskler taşırlar.
Tanım ve
sınıflandırma :
Kompresörler
ile literatür incelendiğinde çok farklı
tanımların ve sınıflamaların yapıldığı görülmektedir. Üzerinde uzlaşılan en
basit tanım aşağıya alınmıştır. Ancak kompresörler ile ilgili olarak bu tanımın
kapsamadığı hususların da bulunduğu unutulmamalıdır.
Kompresörler
: Mekanik enerjiyi basınç enerjisine
çeviren makinalardır. Kompresörlerin sınıflandırmasını değişik kriterlere göre
yapmak mümkündür.
Buna örnek
olarak aşağıdaki başlıklar sayılabilir.
- Çalışma prensibine göre sınıflandırma,
- İmalat tarzına göre sınıflandırma,
- Sıkıştırılan gazın cinsine göre sınıflandırma,
- Tahrik şekline göre sınıflandırma,
- Kullanım şekline göre sınıflandırma,
- Basınçlandırma tarzına göre sınıflandırma,
- Vb. gibi
Aşağıda Şekil –1’de bir sınıflandırma şeması verilmiştir.
Şekil : 1 -Kompresörlerin Sınıflandırması (TS 9934’e
göre)
Bunun
dışında,
Kullanılan
gaz cinsine göre ;
- Hava Kompresör
- Amonyak kompresörleri,
- Freon kompresörleri,
- Hidrojen kompresörleri
- Vb. gibi,
Çalışma
Tarzına göre;
- Pistonlu Kompresör
a) Tek Kademeli,
b) Çok Kademeli
§
Turbo kompresörler;
§
Vidalı Kompresörler,
§
Paletli Kompresör,
§
Diyaframlı Kompresör
§
Vb. gibi,
Çok çeşitli
şekillerde sınıflandırma yapmak mümkündür.
Kompresörlerde
çok farklı gazlar ile çalışmalar yapılmaktadır. En çok kullanılan gazlar hava, azot, argon, amonyak, hidrojen,
karbondioksit, freon gibi gazlardır.
BASINÇLI HAVA DEVRESİ ELEMANLARI
Bir
basınçlı hava sisteminde, üretilen
havanın istenilen değerleri taşıması için aşağıdaki elemanlardan oluşması
sağlanmalıdır. Bu elemanlar, Kompresör, basınçlı hava deposu filtreler ve
kurutucudan oluşmaktadır. Bu elemanlar
şekil -2 ‘de görüldüğü gibi monte edilmelidir.
Donanımda
gösterilen kısa devreler, (by-pass),
filtre ve kurutucudan birinin
arızalanması halinde, basınçlı havanın sisteme verilebilmesini sağlamak için
konulmuştur.
Şekil -2 Basınçlı hava devresi elemanları şeması
Basınçlı hava devrelerinde kullanılan
başlıca elemanlar şunlardır:
I.
Basınçlı hava kompresörü,
II.
Basınçlı hava tankı,
III.
Çıkış filtresi,
IV.
Hava şartlandırıcı, (Kurutucu)
V.
Son Filtre (hassas filtre)
I. Hava
Kompresörleri :
Günümüzde
ucuzluk kullanım kolaylığı, güvenli olması, çok değişik amaçlar için uygun
olması, gibi pek çok sebepten dolayı basınçlı hava endüstride ve günlük
hayatımızın çok çeşitli alanlarında kullanılmaktadır.
Saha en çok
karşılaşılan kompresörler, hava kompresörleridir. Bunlarda genellikle
atmosferik basınçtaki hava emilerek kullanım basıncına çıkartılır. Bazen
de atmosferik basınç üzerinde belirli
seviyede bulunan havanın basıncını artırmakta da kullanılırlar.
Havanın
basınçlandırılmasında en çok pistonlu, vidalı ve türbo kompresörler
kullanılmaktadır. Türbo kompresörler, başta metalürji sektörü olmak üzere çok
büyük kapasitelerde hava ihtiyacı olan sanayi tesislerinde ve son zamanlarda
otomotiv sanayiinde kullanılmaktadır.
Basınçlı
hava ihtiyacı olan hemen her yerde ise geçmişten günümüze kadar pistonlu kompresörler kullanılırken son
zamanlarda pistonlu kompresörler yerini süratle vidalı kompresörlere
bırakmaktadır.
Bu değişimi
daha iyi anlaya bilmek için bu iki cins
kompresörlerin özelliklerine bakmak gerekmektedir.
Vidalı ve Pistonlu Tip Kompresörlerin
Karşılaştırılması
Vidalı Kompresörlerin Özellikleri :
1. Helisel
vidalar sürtünmesiz çalıştığından
aşınma asgariye indirilmiştir. Sadece
döner parçaların rulmanlarında aşınmalar
oluşur.
2. Bakım
gerektirmez diyebilecek kadar bakım ihtiyacı azaltılmıştır. Yağ ve filtre
değişiminden başka herhangi bir bakım gerekli değildir.
3. Basınçlı
hava çıkış sıcaklığı düşüktür. Soğutma ihtiyacı oldukça düşük ya da gereksizdir
ve nem yoğuşması düşüktür.
4. Darbe
ve titreşim seviyesi düşük olduğundan özel bina ve sağlam temele ihtiyaç
yoktur.
5. Gürültü
seviyesi düşüktür. İzolasyona ihtiyaç yoktur.
6. Dönel
hareketi öteleme hareketine dönüştüren krank mekanizması olmadığından verimi
yüksektir.
7. Çıkan
basınçlı havanın basınç ve debisinde dalgalanma olmadığından hava deposuz
kullanımı mümkündür.
Pistonlu kompresörlerin Özellikleri
1. Silindir,
piston ve segman mekanizması sürtünmeli çalıştığından aşınma fazladır.
2. Aşınmanın
yüksek olduğundan sürekli bakım, onarım ve yenileme ihtiyacı gösterir ve işletme maliyeti yüksektir.
3. Hareketli
parçalar fazla olduğundan yedek parça sayısı fazladır.
4. Basınçlı
havanın çıkış sıcaklığı yüksektir ve çıkış soğutucusu kullanma ihtiyacı vardır.
5. Darbe
ve titreşim seviyesi yüksektir. Özel bina ve sağlam temel gerektirir.
6. Gürültü
seviyesi yüksektir. İzolasyona ihtiyaç gösterir.
7. Dönel
hareket öteleme hareketine dönüştüren krank mekanizması kullanıldığından verimi
düşüktür.
8. Krank-piston
mekanizmasının özelliği sebebi ile çıkış havasının hız ve debisi değişim
gösterdiğinden hava depolama tankı kullanımı gereklidir.
Emme
filtreleri
Kompresörlerin
aşınmalardan korunması için temiz hava ile beslenmeleri sağlanmalıdır. Bunun
için emiş ağızlarına filtreler yerleştirilir.
Bu filtre veya filtreler adından da anlaşılacağı gibi kompresörün hava
emiş hattında olur. Görevi ortamdaki havada bulunan parçacıkların tutulmasıdır.
Emme ağzı ucunda ve birinci kademenin girişinde olmak üzere iki adet veya bazı kompresörlerde sadece bir adet de
olabilir. Bu filtrelerin gerekli zamanlarda bakım ve temizlikleri yapılmalı ve
belirli sürelerde yenilenmelidir.
II.
Basınçlı hava tankı :
Basınçlı hava
tankları kompresörün hemen çıkışına yerleştirilir. Sistemin önemli ve İSG
açısından dikkat edilmesi gereken elemanıdır. Küresel yada silindirik olarak yapılırlar. Depolama hacmi kullanım miktarına bağlıdır.
Genellikle dakikalık kullanımın %10-15’i kadar seçilir. Tüketimin fazla olduğu
ünitelerde ikinci bir depo kullanılabilir.
Basınçlı
hava tankı başlıca elemanları
1. Emniyet
valfi: Tank basıncının belirlenen değerin üzerine çıkmasını önlemek amacı
ile kullanılan bir emniyet cihazıdır.
Tankın en üst bölümüne yerleştirilir ve işletme basıncının 1,1 katına
ayarlanır. Tank ile arasına hiçbir akış kesic eleman bulunmamalıdır. Emniyet
valfinin tahliye kapasitesi ile tankın hacmi arasında uygunluk olmalıdır.
Ağırlıklı yada yaylı tipleri vardır. Belirli aralıklarda yetkili elemanlarca
bakımı, temizliği ve ayarları yapılmalıdır.
2. Manometre
: Tank içi basıncı göstermesi için kullanılır. İşletme basıncının iki
katını gösterecek taksimatı bulunmalı ve kolayca görülebilecek şekilde
terleştirilmelidir.
3. Su
tahliye sistemi: Tank içinde yoğuşan suyun tahliye edilmesi için
yerleştirilir. Otomatik veya el ile kumanda edilen çeşitleri vardır.
Basınçlı hava
devresinde kompresörden veya diğer elemanlardan kaynaklanan debi ve basınç
dalgalanmalarını yutmak ve kompresörün devreye giriş ve çıkış sıklığını
önlemek, havayı soğutmak, nemi yoğuşturmak ve yoğuşan suyu tutmak gibi görevleri vardır.
Basınçlı
hava tanklarının kullanım amaçları :
- Basınç dalgalanmalarını önlemek,
- Kompresör hava çıkış sıcaklığını düşürmek,
- Havanın nemini yoğuşturmak ve suyu tutmak,
- Havayı depolayarak kompresörün sık devreye girip, çıkmasını önlemek,
Diğer,
III-
Çıkış Filtresi
Bütün
basınçlı hava devrelerinde sistem
elemanlarını korumak için filtreler kullanılır. Bu düşük basınçlarda
çalışan sanayi kompresörlerinde de geçerlidir. Basınçlı hava tankı
ile kurutucu arasına yerleştirilir. Havanın içindeki su, yağ gibi yabancı
maddeleri ayrıştırmaya yarayan bir parçadır.
Kurutucu :
Havada
bulunan su buharı basınçlı hava içinde yoğuşarak birikir ve hava devre elemanlarına
ve prosese zarar verebilir. Suyun karışımı kompresör yağını bozar, tank ve
diğer elemanlarda korozyon ve tıkanmalara sebep olur. Hava ile çalışan
aletlerde aşınmaya neden olur. Bu sebeple basınçlı hava devrelerinde çıkış
havasında havanın nemini tutan kurutucu elemanlara ihtiyaç vardır.
V.
Hassas filtre :
Kompresördeki nihai filtredir. Basınçlı hava
sisteminde hava kurutucudan sonra gelir. Sisteme gönderilecek havadan fiziksel
parçalar ile su ve yağ buharının
tamamını tutacak nitelikte yapılmışlardır. Filtre kartuşunun kaç işletim saati
sonunda değiştirileceği kompresör el kitabından öğrenilmeli ve zamanında
değiştirilmelidir.
KOMPRESÖRLERİN YERLEŞTİRİLMESİ
- Kompresörler patlamalara karşı dayanıklı diğer bölümlerden ayrı uygun bir bölüme yerleştirilmelidir.
- Kompresör dairesi uygun ve yeterli şekilde havalandırılmalıdır.
- Kompresör dairesi giriş havası temiz olmalı, toz, parlayıcı, patlayıcı ve korozif maddeler içermemelidir.
- Kompresörler ısı kaynaklarından ve doğrudan güneş ışığından korunmalıdır.
- Kompresör dairesinin zemini düz, toz tutmayacak şekilde olmalı, Kompresör bir kaide üzerine monte edilmeli, ayakları yere düzgün bir şekilde basmalıdır.
- Kompresör kurutucu, tank , filtre sistemiyle paket bir ünite olarak kullanılacaksa uygun şekilde tasarımlanarak yerleştirilmelidir.
Kompresör
Elektrik Tesisatına bağlanması:
1.
Kompresör dairesinin enerji besleme hatları yetkili
elektrikçiler tarafından yapılmalı ve test ve kontrol edilerek devreye
alınmalıdır.
2.
İmalatçıların talimatlarına uygun panolar ve koruma
tesisatı hazırlanmalıdır. 3. Kompresör uygun
topraklama bağlantısı yapıldıktan sonra elektrik tesisatına bağlanmalıdır. Nötr
hatları dışında gövde koruma bağlantısı topraklama hattı kullanılmalıdır.
3.
Kumanda panosu tehlike bölgesinin dışına
yerleştirilmelidir.
4.
İlgili mevzuatın gerektirdiği diğer kurallara da
uyulmalıdır.
Montaj sonrası testler ve İlk Çalıştırma:
Kompresörün
montajının tamamlanması ve gerekli kontrollerin yapılmasından sonra yetkili
elemanlarca montaj sonrası testlerinin
yapılması ve rapor düzenlenmesi
gereklidir.
İşletme ve Bakım Talimatı
Kompresörler
için imalatçıların kılavuzlarında belirtilen ve operatörleri yönlendiren
gerekli hususları düzenleyen İşletme ve Bakım Talimatları hazırlanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder